Ajjaccio

Klockan är 03.40 och för 10 minuter sedan gick jag upp. Nu sitter jag landgångsvakt i två timmar fram över och jag är glad som fan att det finns wi-fi här.

I fredags tror jag det var kom vi fram till Ajjaccio, en liten stad på Korsika som hör till Frankrike. Här ska vi ligga i 6 dagar och under tiden ska vi åka på utflykter och sjöfartarna ska ha sitt första delprov. Jag kan ju säga att det kommer gå så där med radar och dagersignaler och allt vad det är.

Förra veckan gick vi ju från Mahon, och för första gången var jag sjösjuk. Men det släppte nästan direkt när vädret förvandlades från lite gungande till en orkan. Det blåste som mest 38 m/s och vågorna var 6 m höga. Det krävdes 3 man att styra och från det hade jag träningsvärk i flera dagar efteråt. Det var helt galet och när kaptenen börjar filma ovädret vet man att det är stort. Men vi klarade oss igenom det! Nu ska jag gå rond om 5 minuter, vilket betyder : kolla igenom hela båten så att det inte brinner. Hej då





Kommentera här: